Christopher Arnold | 21. juna 2021
Označen kao Dan Ujedinjenih nacija za mikro, mala i srednja preduzeća, 27. jun ove godine ima dodatni značaj. U svim jurisdikcijama mala i srednja preduzeća (MSP) i dalje trpe nesrazmjerno od ekonomskih posljedica pandemije COVID-19. I dok su se mala i srednja preduzeća uvijek oslanjala i imala snažne odnose sa svojim računovodstvenim savjetnicima, pandemija je te odnose potvrdila i ojačala.


Male i srednje prakse -računovodstvene i revizijske (SMP) su ključni poslovni savjetnici njihovih MSP klijenata, kao što je pokazala protekla godina. SMP nastavljaju voditi MSP - pomažući im da ostanu solventna, povezujući ih sa vladinim programima, pružajući emocionalnu i praktičnu podršku i na drugi način unapređujući njihove napore da ostanu u poslu. Sve to dok istovremeno plove vlastitim morem promjena.
Kako bi se procijenilo kako je pandemija promijenila opseg usluga koje pružaju SMP-ovi, načini na koje su SMP-ovi odgovorili na novu dinamiku i najvažnija pitanja s kojima se tvrtke suočavaju posvuda, IFAC je neformalno prikupio perspektive iz gotovo dva tuceta SMP-a koji predstavljaju raznoliku mješavinu zemalja. Sledeći pregledi daju sliku trenutnog stanja malih i srednjih preduzeća i njihove kritične važnosti - posebno za mala preduzeća - u ovim jedinstvenim ekonomskim okolnostima. Oni takođe nude prozor u pitanje kako SMP mogu pretvoriti tačke bola od pandemije u pozitivnu dugoročnu transformaciju za svoje prakse, dok nastavljaju da štite ključnu ulogu koju MSP igraju u zajednicama širom svijeta.

1. Modeli rada na daljinu i problemi s mentalnim zdravljem otvaraju prostor za veću transparentnost i podršku
"Fleksibilni, hibridni, okretni rad je tu, i tu će i ostati." - SMP upravni partner, Ujedinjeno Kraljevstvo
Kada su ih pitali da navedu najhitnije probleme s kojima su suočeni, čelnici SMP-a velikom su većinom ukazali na mnoštvo problema koji proizlaze iz aranžmana rada na daljinu. Među najistaknutijim su negativni efekti na mentalno zdravlje zaposlenih i klijenata.

Za firme koje već nisu praktikovale pretežno rad na daljinu, novi aranžmani rada opteretili su tehnološki budžet, kulturu zaposlenih, odnose s klijentima i produktivnost. Firme su morale voditi posebnu brigu da održavaju kolegijalnu radnu atmosferu kao i odaziv klijenata. U jurisdikcijama u kojima se zaposlenici vraćaju u ured, odluke o pandemijskim mjerama koje treba zadržati, a koje ukloniti postale su teške. SMP-i su se morali prilagoditi općoj sklonosti zaposlenih prema radu na daljinu i želji firmi da povećaju produktivnost i vrate određeni stepen normalnosti na radno mjesto.

Ovi izazovi naveli su mnoge SMP ispitanike da prepoznaju mentalno zdravlje kao značajnu brigu - kako za svoje klijente, tako i za svoje zaposlenike. Nekoliko firmi izvijestilo je da su tjeskoba i mentalno izgaranje klijenata stvorili dodatni radni izazov. Nekoliko računovođa reklo je da im je važno da ostanu mirni i umirujući dok prolaze kroz financijske opcije klijenata, te da se usredotoče na zadatak koji im je na raspolaganju. Jedan računovođa iz Ujedinjenog Kraljevstva opisao je potrebu da „budemo tu gotovo kao prijatelji“.
Emocionalni danak koji se osjeća među malim i srednjim preduzećima i SMP-ima je u mnogim slučajevima imao nepredviđenu korist prisiljavanja SMP-a da ulažu u rekalibraciju svog poslovanja i da pronađu ravnotežu u svom radnom okruženju. Prilika i zahtjev za uspostavljanjem više namjernih resursa za mentalno zdravlje i transparentnijih kultura za otvoreno razgovaranje o iscrpljenosti i izgaranju je nepogrešiva i neprocjenjiva.

2. Neophodna podrška računovođa podiže značaj profesije među poslovnim vodstvom
„Zahtjevi malih i srednjih preduzeća su se jako promijenili. Uloga računovođe prešla je sa jednostavnog savjetnika na ulogu rukovaoca, usmjeravajući klijente kroz izazove u financijama, izvještavanju i upravljanju rizicima, koji nikada [prije] nisu bili razmatrani. - SMP Managing Partner, Sjedinjene Države

Mnoge vlade su tokom pandemije nudile pakete finansijske podrške malim preduzećima, ali je isplata sredstava komplicirana neprestano razvijajućim, često zamršenim pravilima i zahtjevima za ispunjavanje uslova. Kao odgovor na to, SMP su postali faktički facilitatori, oni koji dešifriraju legalnosti, usmjeravaju klijente na prikladne programe, pomažu u aplikacijama i učinkovito ih usmjeravaju kroz čitav proces.

Računovođa u Njemačkoj prisjetio se preduzimanja dodatnih koraka za vlasnika malog preduzeća. "Imam klijenta koji upravlja sa dva stajališta za kamione", kaže on. "Zbog svoje mješovite prodaje (goriva i hrane) nije ispunjavao uvjete za državne subvencije." Dok je njegov klijent stezao remen, on je budno pazio na nove zakone. Kada je usvojen amandman kojim je njegov klijent postao podoban, počeo je raditi: „Vrlo brzo uspio sam pripremiti sve papire s primjenom subvencija, a on je dobio ogromnu količinu novca da prebrodi ostatak zaključavanja.” Računovođa u Tunisu također je opisao potrebu da bude u toku sa najnovijim propisima COVID-a i bude u stanju da ih klijentima jasno i brzo saopšti.
SMP su postali vodiči svojih klijenata izvan njihovog uobičajenog opsega, podržavajući ulogu SMP-a kao pokretača poslovne strategije i dugoročnog stvaranja vrijednosti. Iako ovo zasigurno može podići potrebu za većom pažnjom na etička razmatranja, to je također ojačalo činjenicu da su računovođe sastavni dio ekonomske otpornosti. Struka može iskoristiti svoje teško stečeno povjerenje tokom ove krize kako bi proširila svoju ulogu i nastavila pružati širok spektar usluga za podršku vođstvu i funkcijama odlučivanja u bilo kojem poslu.

3. Kako potrebe malih i srednjih preduzeća rastu, tako rastu i mogućnosti da SMP-ovi budu pouzdani savjetnik
„Najbolji način za izgradnju i održavanje povjerenja kod naših MSP klijenata je kroz dosljednu komunikaciju, fokusiranje na djelotvorne potrebe klijenta i pokušavanje pronalaska novih izuma, putem inovativnih rješenja„ izvan okvira“.“ - SMP upravni partner, Brazil
Neki SMP-i plaše se poziva na financijsko buđenje koji se nastavlja i nastavit će dolaziti kad nestane vladine podrške. Razumljivo je da su računovođe zabrinuti da bi finansijski problemi klijenata mogli utjecati na njihov vlastiti novčani tok. Drugi ukazuju na dugogodišnju činjenicu rada s malim i srednjim preduzećima: mnogi vlasnici malih preduzeća nude vrijedan proizvod ili uslugu, ali im nedostaju snažne financijske vještine.

Ipak, kako računovođe zamišljaju postpandemijsku budućnost, mnogi očekuju da će njihova uloga kod klijenata MSP-a i dalje rasti. Računovođa u Južnoj Africi sugerirao je da su preduzeća došla do očekivanja da će njihovi računovođe biti glasni zagovornici za njih. Na primjer, „MSP očekuju da njihovi računovođe u njihovo ime pregovaraju sa tehnološkim kompanijama koje im mogu pomoći u digitalizaciji njihovog poslovanja“.

Računovođa na Malti vjeruje da bi SMP trebali prihvatiti ovu proširenu ulogu i pomoći svojim klijentima da izgrade svoje poslovanje bolje nego što je bilo prije pandemije. Konkretno, on je tvrdio da bi računovođe trebali razmotriti da pomognu svojim klijentima da postanu pristupačniji kupcima putem "robusne i efikasne mrežne trgovine njihovih proizvoda i usluga", podržavajući digitalizaciju internih procesa i savjetujući o organizaciji hibridnih modela rada na daljinu.

Australijski računovođa zabilježio je vrijednost jake reputacije profesije ulazeći u pandemiju: „Profesionalni računovođe kao pouzdani savjetnici bili su prvi ljudi kojima su se vlasnici preduzeća obratili za pomoć u izradi strategije koja će im omogućiti da mogu raditi u COVID- svijetu. " Iako se trajni efekti pandemije na mala preduzeća neće u potpunosti razumjeti godinama koje dolaze, ispitanici su otkrili snažan međunarodni konsenzus među SMP-ima da je pandemija samo ojačala ovu dinamiku.
Suočeni sa zastrašujućom finansijskom realnošću, vlasnici malih preduzeća sve se više obraćaju svojim savjetnicima kojima najviše vjeruju kako bi osigurali dugoročnu održivost, a SMP-ovi su u dobroj poziciji da pametno uzgajaju neizmjernu vrijednost koju samo oni mogu pružiti.

Izvor teksta
www. ifac.org